Kunst ürgajal
Kunstiks ürgajal nimetatakse kunsti, mida inimesed on teinud
aegade algusest kuni selle ajani, mil tekkisid esimesed linnriigid (sumerid) ja kultuurid (Vana-Ameerika). Ürgaja kunst oli
tugevalt seotud inimese tolleaegsete uskumustega ja võis sageli olla seotud
erinevate rituaalide läbiviimisega. Üheks uskumuseks oli animism, usuti,
et kõigel meil ümbritseval on hing: puudel, kividel, lindudel ja loomadel. Seetõttu
on loomad ürginimese üheks lemmikteemaks ja neid kujutati hästi hoolikalt ja
tõepäraselt. Inimese kujutamisega ei nähtud üldse niipalju vaeva. Loomulikult ei maalitud paberile nagu
tänapäeval vaid koopaseintele, puudele, kividele jm looduslikele objektidele. Materjalid
ja vahendid, millega kujutati olid looduslikud: loomarasv, värvimullad, süsi,
käed, puupulgad jne. Vanimad seni leitud
koopamaalingud asuvad Austraalias, Euroopa vanimad koopamaalingud asuvad
Hispaanias (Altamira) ja Prantsusmaal (Lascoux). Ürginimene meisterdas ka
väikesi luust või liivakivist kujukesi, mida kanti endaga talismanina (õnnetoov
asi) kaasas.
Vana aja
kõrgkultuurid
Kõrgultuurid hakkasid tekkima siis, kui inimese elukorraldus
muutus süsteemsemaks ja tekkisid erinevad ühiskonnaklassid: orjad,
käsitöölised, sõjamehed, kunstnikud, preestrid ja valitsejad. Selliseid
kultuure tekkis üle kogu maailma, ühed tuntumad on Lähis-Ida (Sumerid,
Babüloonia), Aafrika (Egiptus) ja Vana-Ameerika (Asteegid, Majad) kultuurid. Vanade
kultuuride juures oli samuti usul väga suur tähtsus ja seetõttu olid preestrid
sageli tähtsamad mehed kui valitsejad. Preester oli vahendaja jumalate ja
inimeste vahel, tema viis läbi ohvritalitusi, mis võisid olla üsna verised:
ohverdati ka inimesi. Jumalaid, preestreid ja valitsejaid ülistati ka
tolleaegsetes kunstiteostes, milleks olid enamasti hiigelsuured templid, mis
olid kaunistatud reljeefide ja seinamaalingutega. Materjalid, millest templeid
ehitati olid erinevad, olenevalt kultuuri asukohast. Selleks võis olla kivi või
ka savi, samuti puit, kasutati ka põletamata ja põletatud telliskive. Templid
ja lossid, mis olid valmistatud savist või puust on enamasti hävinenud või on
säilinud väga väikses mahus. Kuid me teame vanadest kultuuridest niipalju
sellepärast, et tolleaegsed inimesed kasutasid kirja ja märkisid üles kõik, mis
tollal sündis.
Antiik: Kreeka ja
Rooma
Antiigiks nimetatakse kultuure, mis õitsesid tänasel Kreeka
ja Itaalia aladel umbes I aastatuhande lõpust eKr kuni aasatni 500 pKr.
Antiikkultuurides oli religiooni tähtsus väiksem, seal tegeleti lisaks paljude
muude asjadega: filosoofia, matemaatika, sport, teater, vaatemängud jne.
Tolleaegsed linnad sarnanesid oma ülesehituselt (teedevõrgud ja transport) üsna
palju tänapäevaste linnadega. Tähtis koht oli linna peaväljak e. agoraa,
kus toimusid avalikud koosolekud ja peeti turgu. Antiikajast on pärit ka
demokraatlik riigikord, kus riiki ei juhi mitte üksik ainuvalitseja vaid vabade
kodanike poolt valitud senat e. riigikogu.
Antiikaja kunstnikud armastasid ilu ja korrapära, kõik pidi omavahel
harmoneeruma ja tasakaalus olema. Kunstnik oli antiikajal lugupeetud ja
hästitasustatud amet, mille juurde käisid lisaks väga headele oskustele ka
laialdased teadmised maailmast. Sellistest tõekspidamistest lähtuvalt ehitati
tolleaegsed templid, mis sammaste vanuse ja kuju järgi jagunesid üldjoontes
kolmeks: dooria, joonia ja korintose. Ehituskunsti kõrval oli
populaarsuselt tähtsaimal kohal skulptuur. Inimest armastati antiikajal
kujutada alasti ja hästi treenitud ja tugeva kehaga. Antiikajast pärinev
inimese kujutamise viis ja proportsioonireeglid on põhimõtteliselt kasutuses
tänapäevani. Tolle aja kunstnikele oli kõige tähtsam inimese täpne ja loomutruu
kujutamine: isegi musklid naha all raiuti äratuntavalt välja. Templite ja ka
elamute seinu ja põrandaid kaeti mosaiikidega, seitele maaliti ja
freskotehnikas pilte. Antiigist teame me tänapäeval sellepärast nii palju, et
1. sajandil mattis vulkaan Etna oma purske tagajärjel enda alla mitu linna,
teiste hulgas ka Pompeij. Väljakaevamised ja avastusel algasid 17. sajandil
ja jätkuvad tänapäevani.
Kristlik kunst
Kristlus tekkis tollal hiigelsuures Rooma Impeeriumis
ja oli üle kolmesaja aasta põrandaalune ja tagakiusatud usk. Kui kristlus sai
legaliseerituks e. seaduslikuks, levis ta kiiresti üle kogu Euroopa ja
Lähis-Ida (Bütsants) ning sai I aastatuhende teiseks pooleks peamiseks
maailmausundiks. Ka kristlased ehitasin endale jumalakodasid, mida nad
nimetasid kirikuteks. Kirik e. alguses basiilika koosnes alguses kahest
üksteisega ristuvast hoone osast. Ristumine moodustas ladina risti kujulise ehitise. Enne kirikute
ehitamist kohtusid kristlased maaalustes käikudes e. katakombides, kus nad
pidasid jumalateenistuse ja matsid oma surnuid.
Kristlikus kunstis on kõige olulisem jumalasõna edastamine, kunstniku
jaoks ei olnud oluline kujutise tõepärasus. Sellepärast näevad varasemad
kristliku kunsti teosed välja natuke lapsikud ja kohmakad. Peamine koht kus
jumalasõna kunsti abiga kuulutati, olidki kirikud. Kaunistati alguses kiriku
peasissekäiku ja altariümbrust, hiljem üha rohkem seinu kogu ulatuses ja ka
kiriku fassaadi. Mida kujutati? Eks ikka elu maailma loomisest kuni
viimsepäevakohtuni, koos inglite ja sarvikutega. Kiriku sissepääsu kohal (mis
asub alati läänes ja altar idas) oli hirmuäratav viimse kohtupäeva stseen, mis
pidi kirikusse sisenejates aukartust ja natuke hirmugi äratama. Esimestel
aastasadadel oli elu Euroopas kirju ja ebastabiilne ja pideva rahvasterändamise
tõttu. Paljud erinevad hõimud Euroopa eri paigust liikusid ringi, pidevalt
toimusid sõjad, tekkisid ja hävisid riigid. Ka kunst on sellepärast kirju, kuna
on segunenud eri rahvaste kunstiga. Üks koht, kus elu oli suhteliselt rahulik
oli klooster, kuhu koguti kõik tolleaegsed tarkused raamatute näol.
Niisiis on lisaks kirikute kaunistamisele tollal kõrges hinnas ka kirjakunst ja
miniatuurmaal (väike maal).
Umber 9. sajandi alguseks Euroopa stabiliseerub ja hakkavad
kujunema riigid tänapäevases mõistes. Kiriku osa ilmaliku elu korraldamisel ja
juhtimisel suureneb ja I ja II aastatuhandevahetusel tehakse mitmeid ristiretkeid
Pühale Maale. Kunstis levib laialdasemalt kaks stiili: romaani ja gooti.
Romaani stiil on vanem ja on oma nime saanud Rooma Impeeriumi järgi, sest
võttis kirikute ehitamise juures eeskujuks Rooma ehitiste juures uste ja akende
võlvimiseks kasutatud ümarkaari. Gooti stiil oli hilisem ja selle kõige
silmapaistvam tunnus oli teravkaar. Mida aeg edasi, seda
uhkemaks, dekoreeritumaks ja kõrgemaks kirikud muutusid. Üht kirikut ei
ehitatud 100 aastaga valmis vaid seda muudeti, täiendati, ehitati ümber
mitmesaja aasta jooksul. Endiselt oli kunsti kõige tähtsam eesmärk Jumalasõna kuulutamine
piltide abiga. Tolleaegseid kujutiste seeriaid võib võrrelda tänapäeva
koomiksiga, ainult tekst oli puudu.
Eesti keskajal
Euroopas levinud kunstistiilid ja suundumused jõudsid
Eestisse alles 13. sajandil, kui Eesti Saksa Ordu poolt vallutati ja ristiusk
laiemalt levis. Sest ajast alates tekkisid meie suuremad linnad Tallinn, Narva
ja Tartu. Lisaks kirikute ehitamisele ehitati ka hoogsalt linnas, kusjuures
päris palju kasutati ehitamise juures abitööjõuna kohalikke meistreid. Eesti
kirikud on võrreldes Euroopa uhkete kodadega palju tagasihoidlikumad ja
lihtsamad. Vanimad tervenisti või
osaliselt säilinud kirikud asuvad Saaremaal (Valjala) ja Tartus (Toomkirik,
Jaani kirik).
Pildinäiteid ja pikemat seletust võid vaadata siit http://videvik.ag.tartu.ee/~mariana/Kunst%20I%20kursus/
RENESSANSS:
14. – 16. sajand
Renessanss oli kunstistiil, mis tekkis
Itaalias 14. sajandil ja levis hiljem ka mujale Euroopasse. Sõna renaissance tähendab taassündi ja stiili
nimetatakse renessanssiks sellepärast, et tol ajal tõsteti taas au sisse vanakreeka
kultuur. Renessanssiaja kunstnikult nõuti, et ta oleks laia silmaringiga:
lisaks oma kunstilisele erialale tunneks hästi ka kirjandust ja oleks kursis
ühiskonnas toimuvaga. Renessanssiaja kangelane oli piiblist tuntud Taavet:
noormees, kes võitis kavalusega endast jõu poolest kõvasti üle olevat Koljatit.
Inimestes hinnati tol ajal isikupära ja pealehakkamist, inimene pidi olema
isiksus. Kunstis püüeldakse täiusliku ja tasakaaluka kujutamisviisi poole.
Selleks kasutati piltidel neutraalseid (mitte kontrastseid) ja pastelseid
(mahedaid) värvitoone. Inimene, keda kujutati, pidi olema ilusa ja
proportsionaalse kehaga. Pildid olid rahulikud ja pidid vaatajas tekitama rahu-
ja õnnetunnet.
Renessanssiajal võeti kunstis
kasutusele tsentraalperspektiiv – selline ruumilisuse kujutamise viis,
kus sügavus pildil tekitatakse joonte koondumise abil ühte punkti silmapiiril. Ka
leiutati renessanssiajal õlivärvid – enne seda maaliti veebaasil
värvidega, kuid õlivärvid olid palju erksamad ja pildid muutusid värvilisemaks.
Kõige kuulsamad renessanssikunstnikud
on itaallased Leonardo da Vinci („Mona Lisa“ ja „Viimne õhtusöömaaeg“),
Michelangelo Buonarotti (skulptuur
„Taavet“ ja Sixtuse kabeli laemaalingud) ja saksa kunstnik Albrecht Dürer,
kes oli meisterlik graafik.
Leonardo loomingut saad vaadata siit http://www.leonardoda-vinci.org/
Leonardo loomingut saad vaadata siit http://www.leonardoda-vinci.org/
17.
SAJANDI KUNST EUROOPAS: BAROKK ja ROKOKOO
17. sajandi kunst oli väga mitmekesine ja kirju. Erinevate
Euroopa riikide kunstnikud maalisid erinevatel teemadel ja kasutasid erinevaid tehnikaid.
Itaalia 17. sajandi kunsti nimetatakse barokiks, sõna barocco tähendab eriskummalist, rahutut. Sellepärast, et tol ajal
Itaalias tehtud kunst oligi eriskummaline ja rahutu: pildid olid elavad ja äreva meeleoluga. 17.
Sajandil muutub kunst ka rohkemale hulgale rahvale kättesaadavamaks, sest
tekivad esimesed muuseumid. Kunsti ei tehta enam ainult kirikutele ja
kuningatele vaid ka näiteks keskklassile. Eriti Hollandis muutub kunst kättesaadavamaks
suuremale ringile inimestest ja tekivad uued iseseisvad maaližanrid- maastikumaal ja natüürmort.
Kuulsamad kunstnikud 17. sajandil olid
itaallane Michelangelo Caravaggio („Pauluse
pöördumine“ ), hollandi kunstnikud Jan Vermeer („Tüdruk pärlkõrvarõngaga“) ja Rembrandt van Rinj (autoportreed) ning
Hispaania õukonnakunstnik Diego Velazquez („Õuedaamid“).
Itaalia maalikunstniku Caravaggio loomingut saad vaadata siit http://www.caravaggio-foundation.org/
Itaalia maalikunstniku Caravaggio loomingut saad vaadata siit http://www.caravaggio-foundation.org/
18. sajandi lõpu Prantsuse õukonnas tekkis
kunstistiil, mida nimetatakse rokokoo. Nimetus tuleb sõnast rocaille, mis tähendab merekarpi.
Merekarbi motiivi (kujundidt) kasutati hästi palju rokokooaegsetes
kaunistustes. Rokokoo ei kestnud väga kaua, sest oli väga pillav ja Prantsuse
õukonna motoks oli: „Pärast meid tulgu
või veeuputus!“ . Kunst oli lihtsakoeline, maaliti igapäevaste lõbude ja
meelelahutamisega seotud asju, armastati ülepakutud asju, roosasid ja
helesiniseid värve. Väga hinnas oli portselan ja väikesed portselankujukesed.
Rokokooaegne mood oli samuti väga kirev ja külluslik, kanti hiigelsuuri
parukaid, mida kaunistati kõikvõimalikest materjalidest asjadega.
Rokokookunstist ja elulaadist saab hea
ülevaate Maria Coppola filmist „Marie
Antoinette“ (MA oli viimane prantsuse kuninganna enne revolutsiooni). Link
filmi tutvustuse juurde asub siin http://www.youtube.com/watch?v=1WjsqVwWyrI&noredirect=1
KLASSITSISM & ROMANTISM; – 18.
saj. kuni 19. saj. I pool
Klassitsism ja romantism olid kaks
kunstistiili, mis eksisteerisid üksteisega samal ajal. Klassitsismi
tunneb ära selle järgi, et stiil kopeerib äratuntavalt vanakreeka stiili.
Vanakreeka sai Euroopas väga populaarseks seejärel, kui „taasavastati“ vanad
antiiksed linnad, mis olid aastasadadeks vulkaanituha alla mattunud. Klassitsism levib Prantsusmaal, saksamaal ja
Venemaal, väga palju klassitsistlikku arhitektuuri leidub ka Eestis. Tartu
Ülikooli hooned on enamuses ehitatud klassitsistlikus stiilis. Klassitsistliku
stiili juures hinnatakse ka väga kõrgelt joonistusoskust, natuurist väga
täpselt joonistamine on klassitsistliku kunstniku üks olulisi omadusi. Klassitsistlik
stiil sai kunstis pikaks ajaks üldtunnustatuks, selle järgi hakati kunsti
hindama „heaks ja halvaks“. Samal
ajal aga leidus ka kunstnikke, kellele ei meeldinud ainult ilusaid pilte joonistada
ning kes ei olnud vanakreekast vaimustuses. Neid kunstnikke kutsuti
romantilisteks kunstnikeks. Romantikud soovivad kunstis väljendada oma tundeid,
ka valutavad nad südant maailmas toimuva üle. Sageli kujutasid romantikud
loodust ja enda unenägusid.
Kuulsaim klasitsistlik kunstnik oli prantslane Jean Auguste Dominique Ingres („Suur obelisk“), tuntumad romantikud
olid hispaanlane Fransisco Goya („Koloss“)
ja inglise kunstnikud William Turner („Orjalaev“)
ja William Blake („Suur punane
draakon“).
REALISM & IMPRESSIONISM (19.
SAJAND) – 19. saj. II pool
Realism ja impressionism olid
ametlikule (klassikalisele) kunstile vastanduvad kunstistiilid. Realistid
pidasin oluliseks kujutada reaalseid inimesi reaalses maailmas, eriti meeldis
neile kujutada vaesemat rahvast: töölisi ja talupoegi. Selleks, et „karmi elu“
paremini kujutada, kasutasid realistid oma maalide juures palju pruune ja halle
värvitoone. Imressionistid aga soovisid kujutada maailma nii, nagu me seda
tegelikult näeme: üksikute muljete ja värvilaikudena.
Sest tegelikult inimese silm asjade teravaid piirjooni ei näe, samuti on värvid
alati erinevad vastavalt valgusele. Realistid ja impressionistid maalisid vabas
õhus, mis oli suur muutus maalikunstis: seni oli kunstnik töötanud ainult
siseruumis.
Impressionistlikke kunstnikke ja
kunsti üldisemalt mõjutas väga palju fotograafia leiutamine 19. sajandi
keskel. Senimaani oli kunstniku üheks tähtsamaks ülesandeks olnud maailma
realistlik kujutamine. Kui nüüd fotograafia selle ülesande enda peale võtab,
tekib kunstis kriis. Otsitakse vastust küsimusele: kellele ja milleks kunsti
teha. 19. sajandi II poolel esinevad avalikult ka esimesed naiskunstnikud.
Kõige kuulsam realist oli prantsuse kunstnik Auguste Millet („Õhtupalvus“), impressionistlikest kunstnikest
tuntumad on Eduard Manet („Eine murul“),
Claude Monet („Heinasaad“, „Tõusev
päike“) ja Auguste Renoir („Kiigel“).
EESTI RAHVUSLIKU KUNSTI SÜND JA
KUNSTIKOOL „PALLAS“
Eesti rahvusliku kunsti sünd - st. et,
kunsti teeva deesti soost kunstnikud, kes käsitlevad eestlastele olulisi ja
omaseid teemasid, langeb kokku üldise
rahvusliku eneseteadvuse (laulupeod, eestikeelsed ajalehed jne) tekkimise ja
kasvuga 19. sajandi II poolel. Kuna Eestis kunsti kõrgaharidust ei õpetatud,
õppisid kunstnikud oma oskusi välismaal (Prantsusmaal, Venemaal ja Saksamaal).
Esimesed eestlastest kunstnikud olid olulised ka sellepärast, et tutvustasid
siinolijatele uusi suundi ja tehnikaid. Eesti kunst teeb läbi samad arengud
(stiilid), mis muu Euroopa, kuid väikese viivitusega. See tähendab, et Eestisse
jõuavad uued ja moodsad stiilid paarkümmend aastat hiljem.
Oluline aastaarv Eesti kunsti jaoks on
1919, mil Tartus asutati kõrgemat kunstiharidust andev kool „Pallas“.
Kool tegitseb siiamaani Tähe ja Eha tänaval, 1919 aastal asus kool Kalevi
tänaval alguses. Praegu asub seal Pallase hotell.
20. SAJANDI KUNSTISTIILID
Juugend e. art
nouveau oli viimane
terviklik kunstistiil (1890 – 1905),mis hõlmas erinevaid kunstiliike (maali,
arhitektuuri, tarbekunsti, graafikat). Juugendi eeskujuks olid
keskajakunstnikud ja nende meisterlik käsitööoskus. Juugend oli dekoratiivne
stiil, oluline oli igapäevase ümbruse ilusamaks muutmine. Juugendikunstnikud
said palju inspiratsiooni loodusest, eriti lilledest ja nende ümaratest vormidest.
Voogav joon, tugevad kontuurid ja
taimeornamentika ongi juugendi peamised välised stiilitunnused. Esindajad:
Antoni Gaudi (Hispaania, arhitektuur), Aubrey
Beardsley (Inglismaa, graafika).
Sümbolism – kunstistiil,
mis levis juugendiga samaaegselt ja osaliselt ka segunedes. See tähendab seda,
et sümbolistlikud kunstnikud kasutased eneseväljenduseks sageli juugendlikke stiilitunnuseid.
Sümbolistlikke kunstnikke ühendab teemakäsitlus: elu ja surm, armastus ja
üksindus; piltide mitmetähenduslikkus, rõhutatakse elu salapära ja müstilisust.
Eesti kunstis saab sümbolism populaarseks seoses rahvusluse kasvuga,
sümbolistlik stiil sobis hästi meie müütiliste kangelaste, nt. Kalevipoja
kujutamiseks. Esindajad: Gustav Klimpt (Austria, maal), Nikolai Triik (Eesti,
maal ja graafika). Tänapäeval on sümbolistlik maalimisstiil saanud populaarseks
seoses fantaasiakunstiga, muinasjuttude ja müütide ning salapäraste lugude
illustreerimisel (inglid, koletised, fantastilised olevused).
Ekspressionism – 1905.
aastal Saksamaal (rühmitus „Die Brücke“)
tekkinud kunstistiil, mille juures olid olulised kunstniku isiklikud tunded.
Kuid need tunded olid rõhutatult negatiivsed, nt. hirm ja üksindus. Negatiivsete
tunnete kujutamiseks kasutasid kunstnikud „poriseid“ (pruuni ja halliga segatud)
värvitoone ja inimeste kehade moonutamist (koledamana kujutamist). Esindajad:
Edvard Munch (Norra), Ludwig Kirchner (Saksamaa), Egon Schiele (Austria).
Fovism – Prantsusmaal
tekkinud (1905) kunstistiil, mis sarnaneb ekspressionismile- peamine on kunstniku
tunnete väljendamine, kuid rõhk on positiivsetel tunnetel. Kujutatakse maailma
ilu, väljendatakse rõõmu. Positiivsete emotsioonide kujutamiseks kasutavad
kunstnikud segamata ja puhtaid värvitoone, stiliseerimist ja üldistamist. Esindajad:
Henry Matisse (Prantsusmaa, maal).
Kubism – Prantsusmaal
tekkinud (1907) kunstistiil, mille eesmärgiks oli maailma lihtsustamine
geomeetriliste algelementideni ja esitleda ühel pildil mitut erinevat
vaatenurka korraga. Kubistide jaoks oli oluline see, kuidas nad midagi
kujutasid, mitte see, mida nad kujutasid. Näiteks kujutasid nad ühesuguste
võtetega nii inimest kui loodust. Kubistliku pildi tunneb ära sellest, et see
on sageli maalitud tuhmide värvitoonidega, kujutatud esemed on tükeldatud ja
raskesti äratuntavad. Kõige kuulsam kubistlik kunstnik oli katalaanlane) Pablo
Picasso, kes sai muuhulgas inspiratsiooni Aafrika põlisrahvaste kunstist.
Futurism – Itaalias
tekkinud (1909 I Futurismi manifest) kunstirühmitus, mis ülistas tehnoloogiat
ja arengut ja kus peamine eesmärk oli kujutada liikumist; Esimene kunstistiil,
kus idee oli enne teostust. Futuristidele meeldis kõige rohkem kujutada linna
ja linnaga seotut: melu, müra, tehnoloogiat. Futuristliku stiili tunneb ära
erksate värvide, korduste kasutamine ja kubistlike võtete (tükeldamine)
kasutamisega maalidel. Esindajad: Umberto Boccioni, Giacomo Balla (Itaalia,
maal).
Näiteid futurismist leiad siit http://www.paideyg.ee/kunstiajalugu/kunstilugu/modernism/f/futurism/index.html
Näiteid futurismist leiad siit http://www.paideyg.ee/kunstiajalugu/kunstilugu/modernism/f/futurism/index.html
Abstraktsionism – kunstistiil
(1910), mille juures peeti kunstiteose vormi (välised tunnused) olulisemaks kui
sisu (sisu, süžee); maalikunstist kaob nähtava maailma kujutamine, st, et selle
asemel, et midagi äratuntavat kujutada püüab kunstnik värvide abiga oma tundeid
edastada. Kindla süsteemi alusel paigutatud värvide ja pindade kompositsioonid,
kunstnik võis lähtuda emotsioonist (ekspressiivne) või ideest (geomeetriline);
Esindajad: Vassili Kandinsky (Venemaa, Prantsusmaa), Piet Mondrian (Holland), Kazimir Malevitš (Venemaa,
konstruktivism).
Näiteid abstraktsionismist leiad siit http://www.paideyg.ee/kunstiajalugu/kunstilugu/modernism/abstraktne.htm
Näiteid abstraktsionismist leiad siit http://www.paideyg.ee/kunstiajalugu/kunstilugu/modernism/abstraktne.htm
Dada - Šveitsis (1916 Cabaret Voltaire)
tekkinud sõjavastase liikumine (lõpp
1923), mis vastandas end kogu eelnenud
kultuurile ja kehtivatele normidele. Sõna dada
ei tähenda sisuliselt midagi, rühmituse nimeks valiti see sellepärast, et
meenutab lapselalinat. Rühmituse tegevust iseloomustavad avalikud kogunemised,
müramuusika kuulamine, performance´id ( kunstilist ideed esitatakse
mingi tegevuse kaudu, puudub konkreetne teos), kollaaž (väärtuseta esemete, nt.
ostutšekid, kasutamine), valmisesemete näitamine uute kunstiteostena. Esindajad:
Man Ray (Euroopa), Marcel Duschamp (USA).
Sürrealism - pärast II maailmasõda (1924 sürrealismi
manifest, Andre Breton)
Prantsusmaal tekkinud liikumine, mille
eesmärk oli kunsti ja elu piiride ähmastamine või kaotamine ja inimese
vabastamine mõistuse surve alt. Esines nii kirjanduses, muusikas, kui ka kujutavas
kunstis. Piltidel püüdsid kunstnikud kujutada inimese alateadvust, unenägusid
ja hallutsinatsioone. Sürrealistid võtsid kasutusele ka automaatse (metsik)
joonistamise, mis on vastand teadvustatud, süsteemsele kujutamisele.
Esindajad: Giorgio de Chirico
(Hispaania, metafüüsilise maali periood), Rene Magritte (Belgia, fig.s.), Salvador
Dali (Hispaania, fig.s.).
Rene Magritte looming http://www.rene-magritte.org/rene-magritte-paintings.jsp
Salvador Dali looming http://www.artchive.com/artchive/D/dali.html#images
Maailma I sürrealistlik film, autorid Luis Bunuel ja Salvador Dali. Pealkiri "Andaluusia koer" (1924, 16``). Vaadata saad siit http://tesla.liketelevision.com/liketelevision/tuner.php?channel=1099&format=movie&theme=guide
Rene Magritte looming http://www.rene-magritte.org/rene-magritte-paintings.jsp
Salvador Dali looming http://www.artchive.com/artchive/D/dali.html#images
Maailma I sürrealistlik film, autorid Luis Bunuel ja Salvador Dali. Pealkiri "Andaluusia koer" (1924, 16``). Vaadata saad siit http://tesla.liketelevision.com/liketelevision/tuner.php?channel=1099&format=movie&theme=guide
Abstraktne ekspressionism – 1940 aastatel Ameerikas tekkinud kunstvool, mis taotles võimalikult
spontaanset eneseväljendust. Kunstnik kandis värvi lõuendile otse purgist, sageli
seda ka pritsides ja tilgutades, lõuend ise oli sageli laotatud põrandale ja
kunstnik kõndis sellest üle. Abstraktse ekspressionismi puhul ei olnud oluline
valninud maal vaid maalimise protsess ise. Esindajad: Jackson Pollock, Franz Kline, Willem de Kooning.
Brutaalne kunst – art brut või autsaiderite kunst oli Euroopas pärast II
maailmasõda tekkinud kunstirühmitus, mis rõhutas kunstis puhtaid impulsse.
Brutaalse kunsti viljelejad seadsid endale eeskujuks laste ja hullumeelsete
joonistused, samuti sürrealistide teosed. Veel leidsid nad, et kunsti mitte
õppinud inimene suudab väljendada palju puhtamaid ja õigemaid emotsioone kui
haritud kunstnik. Tähtsaim esindaja Jean Dubuffet.
Neodada e. uusdada oli kunstirühmitus, mis tekkis Ameerikas `40ndate aastate
lõpus ja mille eesmärk oli kunsti piire avardada ja ühiskonda šokeerida.
Neodadaistid väljendusid end nii traditsioonilises maalikunstis, aga ka kollaaži
ja ruumiinstallatsioonide (ruumilised kompositsioonid) kaudu. Esindajad: Jasper
Johns ja Robert Rauschenberg.
Popkunst e. popular
art, oli kunstistiil, mis tekkis 1950. aastatel Inglismaal ja USAs.
Popkunsnikke huvitas igapäevane ja argine ja nad valisid oma
väljendusvahendeiks samuti argipäevast pärit esemeid ja nähtusi (tuntud
inimesed, koomiksid, tarbeesemed: coca-cola, purgisupp). Popkunstnikud esitasid
oma loomingut kui üht võimalikku tarbeeset, millel on kindel väärtus ja mida
saab müüa-osta-vahetada, nagu mistahes teist tarbeeset. Popkunstniku
väljendusvahenditeks on erksad ja selged värvid, plakatlikkus (lihtsustatud
käsitluslaad) ja fotograafia kasutamine. Esindajad: Andy Warhol, Roy
Lichtenstein (Ameerika).
Kineetiline
kunst - oli 1960.
aastatel laialt levinud kunsti tegemise
viis, mis tekitas kunstilisi elamusi mehaanilise liikumise ja valgusefektidega,
vahel ka helidega. Tähtsaim esindaja skulptuuris
Jean Tinguely
Opkunst – 1960. aastatel abstraktsest maalikunstist väljaarenenud
maalisuund, mis keskendus optiliste efektide loomisele. Tähtsaim esindaja Victor Vasarely
Kontseptualism
– 1960. aastatel valdavaks saanud kunsti
tegemise viis, kus kõige olulisemaks kunstiteose juures peetaks ideed.
Kunstnikud väljendavad end kõikvõimalikke vahendite ja viisidega ja kasutavad nii
traditsioonilisi (maal) kui uuemaid (performance, installatsioon, maakunst, kehakunst)
väljendusvahendeid. Olulisel kohal kontseptuaalses kunstis on taustainfo,
vaataja peab näitusele minnes saama eelteadmisi ja taustainfot näitusel
esinevate kunstnike kohta. Ideeli olulisust rõhutatakse kunstis meisterlikkuse
ja loomingulisuse kõrval tänapäevani.
Maakunst
on selline kunsti tegemise viis, kus kunstiteoseid ei esitleta mitte
kunstigaleriides vaid suurtel maa-aladel. Vaata näiteid maakunstist
siit: http://kunstiajalookursus.blogspot.com/search/label/maakunst
Kehakunst
on selline kunsti tegemise viis, kus kunstnik kasutab oma enda keha
kunstiteose loomiseks, ta võib näiteks oma kehale maalida.
Kaasajal tegutsevatest kunstnikest üks tuntumaid on Jeff Koons, kelle töödest saad vaadata näiteid siist: http://kunstiajalookursus.blogspot.com/2009/11/jeff-koons-sund.html
Hüperrealism
e.
fotorealism on 1980. aastatel populaarseks saanud
maalimisviis, kus maalimise abivahendina kasutati fotograafiat. Fotorealismi
viljelevad kunstnikud maalivad pilte nii reaalsel moel, et need näevad välja
sama tõepärased kui fotod. Hüperrealistlik maalimisstiil on väga populaarne
tänapäevani.
Graffiti - tänapäevases tähenduses sai alguse 19.
sajandil, populaarseks muutus 60. aastatel New Yorgis. Graffiti on tugevalt
seotud mitmete subkultuuridega(rock`n roll, punk), kõige rohkem seostatakse
seda hiphop kultuuriga, sest on üks neljast hiphopi elemendist: räppimine,
skrätšimine, breikimine, graffitti. Üldises mõistes on graffiti üldine
nimetus seina- või muule pinnale kas joonistatud, maalitud, kriibitud sõnade
või kujundite kohta. Kunstilise eneseväljendina kasutavad graffitikunstnikud
nn. graffititähestikku, palju kasutatakse trükkimiseks ka šablooni. Seinale
oma nime kirjutamist nim. tagimiseks, šablooni
abil tehtud pilti nimetatakse stencil`iks. Tehnilistest vahenditest on
populaarsemad aerosoolvärvid. Graffitikunstnikud esinevad sageli anonüümselt ja
nende tegelikud nimed ei ole teada, üks kuulsamaid kaasaja graffitikunstnikke
on Banksy: http://www.banksy.co.uk/
Tartus tegutseb nt. Edward von Lõngus („miski pole olulisem kui see lause“). Tartu gräffiti
vabaõhugalerii asub Vabaduse silla all.
No comments:
Post a Comment